مقالات

معرفی 10 کتاب نفیس برای هدیه

معرفی کتاب نفیس برای هدیه

معرفی 10 کتاب نفیس برای هدیه

زمانی که می‌گویند کتاب بهترین دوست آدمیست، غلو و اغراق نکرده‌اند. در روزهایی که هیچ روزنه امید دیگری باقی نمانده، کتاب‌ها مانند غریق نجات به کمک آمده‌اند و از منجلاب تاریکی، ما را نجات داده‌اند. کتاب غذای روح است و انسان گرسنه، تصمیمات درستی نمی‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید تفکر نقادانه را یاد بگیرید و غذای کافی به روح خود برسانید، کتاب بخوانید؛ چرا که هیچ‌ چیز جایگزین کتاب خواندن نمی‌شود.

اگر می‌خواهید برای دوستان خود کتاب بگیرید، حتما به سراغ خرید کتاب‌های نفیس بروید. این کتب، به دلیل ظاهر زیبایی که دارند، برای هدیه دادن گزینه‌ای مناسب و عالی به شمار می‌روند؛ اما کدام کتاب‌های نفیس برای هدیه دادن بهتر هستند؟ ویژگی‌ هر یک از این کتاب‌ها چیست؟

در این مقاله از وبسایت پیام عدالت، تصمیم داریم در مورد برخی از بهترین کتاب ها برای هدیه دادن صحبت کنیم. اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید که چه هدیه‌ای برای دوست خود بگیرید، توصیه می‌کنیم به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

کتاب نفیس چیست؟

به عنوان یک انسان علاقه‌مند به مطالعه، امکان ندارد که تا به حال اسم کتاب نفیس را نشنیده باشید. نفیس نوعی از چاپ کتاب است که سبک خاصی را در طراحی و چاپ دنبال می‌کند. کتاب‌هایی که به شکل نفیس چاپ می‌شوند، جزو پرفروش‌ترین کتب هستند و بارها تجدید چاپ شده‌اند.

برخی از ویژگی‌های کتب نفیس شامل موارد زیر است:

  • طراحی بسیار زیبا
  • چاپ رنگی و عالی روی کاغذ گلاسه، معطر یا کاغذهای باکیفیت
  • دارای جلد چرمی(مصنوعی یا طبیعی)
  • استفاده از قاب گالینگور با طرح‌های زیبا

همین خصوصیات نشان می‌دهد که چرا یک کتاب نفیس برای هدیه، گزینه‌ای ایده‌آل و مناسب محسوب می‌شود.

10 کتاب نفیس مناسب هدیه دادن

همانطور که اشاره کردیم، کتب نفیس از میان کتاب‌های محبوب و معروف انتخاب می‌شوند. از آنجایی که هزینه زیادی برای طراحی و چاپ این کتاب‌ها صورت می‌گیرد، باید این اطمینان حاصل شود که به فروش خوبی دست پیدا می‌کنند. علاوه بر این، کتاب‌هایی در قالب نفیس منتشر می‌شوند که از محتوای خوب و فاخری برخوردار باشند، پس هرگز نمی‌توان یک کتاب کودک یا یک رمان زرد را در قالب کتاب نفیس چاپ کرد.

در طول تاریخ نشر کتاب، فقط چند عنوان شاخص و مهم بوده‌اند که به شکل نفیس چاپ شده‌اند. البته برخی از کتاب‌ها نیز به شکل شخصی در قالب نفیس به چاپ رسیده‌اند اما به طور کلی، مهمترین عناوین کتب نفیس شامل موارد زیر است:

  1. کتاب نفیس شاهنامه فردوسی

کتاب نفیس شاهنامه فردوسی

در تاریخ چند هزار ساله ایران، هیچ کتابی به اندازه شاهنامه فردوسی فاخر و پرمغز نیست. بنابراین اصلاً دور از انتظار نبود که این کتاب به شکل نفیس چاپ شود. کتاب شاهنامه سرشار از نبردهای دلیرانه، ماجراهای عاشقانه و بازی‌های قدرت است که خوراک خوبی برای یک کتاب نفیس به حساب می‌آیند. اگر کتاب نفیس شاهنامه را ورق بزنید، با نقاشی‌های جالب توجهی از بخش‌های مختلف این کتاب مواجه خواهید شد.

مگر می‌شود نبرد رستم و سهراب یا گذر سیاوش از آتش را به شکل نفیس و زیبا، چاپ نکرد؟! تصویرسازی روی جلد کتاب نیز معمولاً وام گرفته از ماجراهای شاهنامه است. به عنوان یک ایرانی، لازم است که یک کتاب شاهنامه داخل کتابخانه خود داشته باشید و چه چیزی بهتر از یک کتاب شاهنامه با چاپ نفیس؟!

  1. کتاب نفیس دیوان حافظ

کتاب نفیس دیوان حافظ

دیوان اشعار حافظ با قلب و روح ایرانیان آمیخته است. جایگاه حافظ در مراسمات ایرانی از جمله شب یلدا، همواره محفوظ بوده و به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شده است. در تمام خانه‌های ایرانی یک دیوان حافظ پیدا می‌شود. بر اساس آمارهای فروش، یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌ ایرانیان برای هدیه دادن کتاب، دیوان نفیس حافظ است.

حافظ را به عنوان شاخص‌ترین چهره شعر فارسی می‌شناسیم. کتاب‌های تحلیلی زیادی در مورد خصوصیات شعر حافظ نوشته شده است اما واقعیت اینجاست که حافظ، فارغ از جایگاهی که در شعر دارد، با روح فرهنگ ایران عجین شده است.

با توجه به تمام این موارد، اصلاً عجیب نیست که یکی از معروفترین و بهترین کتاب‌های نفیس برای هدیه دادن، دیوان حافظ باشد.

  1. کتاب نفیس از سعدی

کتاب نفیس از سعدی

استاد سخن را همه می‌شناسیم. سعدی شیرین بیان که جز قند و حلاوت از زبانش جاری نمی‌شود و اثرات زیادی روی شاعران بعد از خود گذاشته است. سعدی شیرازی دو کتاب معروف به عنوان بوستان و گلستان سعدی دارد که هر دو در قالب نفیس به چاپ رسیده‌اند و گزینه‌ای عالی برای هدیه دادن به حساب می‌آیند.

اگر می‌خواهید به کسی هدیه دهید که اندکی ذوق و طبع طنازی و هجو دارد، بوستان سعدی بهترین گزینه است. می‌توان ساعت‌ها با حکایت‌های اخلاقی و پندهای طنازانه شاعر سرگرم بود و گذر زمان را متوجه نشد. جای کلیات سعدی با چاپ نفیس در کتابخانه تمام ایرانیان، نباید خالی بماند.

  1. کتاب نفیس رباعیات خیام

کتاب نفیس رباعیات خیام

خرید رباعیات خیام برای اهل دل، شبیه به افیون است. اشعار عارفانه و فلسفی این شاعر، بعد از گذشت چندین قرن هنوز هم تازه و شنیدنی است. اشعارخیام را مثل شرابی ناب باید نوشید و با مفاهیم آن، مست شد. واقعیت اینجاست که این اشعار برای همه قابل فهم نیستند اما با کمی تعمق و تامل، شگفتی این ابیات را درک می‌کنید و دریچه‌ی دیگری از علم و معرفت خیام به رویتان باز می‌شود.

با تمام این تفاصیل، اگر این کتاب به شکل نفیس چاپ نمی‌شد، جای تعجب داشت. خیلی از ایرانیان اهل ادب و شعر، برخوردی عارفانه با این شاعر دارند و به جای تفأل زدن به جناب حافظ، دیوان اشعار ایشان را تورق می‌کنند.

کتاب نفیس رباعیات خیام، شامل رباعی‌های این شاعر است که بیشتر در مدح مستی، شور عارفانه و کوتاه بودن عمر دنیا سروده شده‌اند.

  1. کتاب های نفیس از مولانا

کتاب نفیس مثنوی معنوی

شاید معروفترین شاعر ایرانی، مولانا باشد. مولانا که در میان خارجی‌ها به نام رومی شناخته می‌شود، داستان زندگی جالبی دارد که طبیعتاً اثر زیادی روی اشعار وی گذاشته است. آشنایی وی با شمس، بلوغ عارفانه و زندگی در عزلت، اشعار ایشان را عمیق و پرمغز کرده است.

اگر می‌خواهید برای یک ادیب اهل دل، کتابی تهیه کنید و هدیه بدهید، هیچ چیز بهتر است یک کتاب نفیس از مولانا نیست. به طور کلی، مولانا دو دیوان معروف و بزرگ دارد که در قالب نفیس چاپ شده‌اند:

در مثنوی معنوی، از قالب تمثیل برای حکایت‌های خود استفاده می‌کند و مسیر سختی که برای رسیدن به معبود در پیش است را، به رشته شعر و کلام درمی‌آورد. مهمترین شعر این کتاب بزرگ، نی‌نامه است که در 16 بیت، چکیده‌ای از کل کتاب را عرضه کرده است.

کلیات شمس نیز مجموعه‌ای غزلیات، رباعیات و ترجیعات مولانا در باب عشق است. چاپ نفیس این کتاب می‌تواند هدیه‌ای عالی برای معشوق و دوستان باشد.

  1. هشت کتاب از سهراب سپهری

سهراب سپهری یکی از پرآوازه‌ترین شاعران فارسی قرن معاصر است. همه‌ی ما از همان دوران کودکی با اشعار سهراب آشنا شدیم. سادگی و صمیمیت بخش مهمی از ویژگی اشعار سهراب سپهری است. اگر از اهالی هنر و ادب سوال کنید و بگویید که کتابی برای آشنایی با شعر سپید به شما معرفی کنند، احتمالاً اولین گزینه آنها هشت کتاب از سهراب سپهری است.

خوشبختانه این کتاب نیز به شکل نفیس، بارها و بارها تجدید چاپ شده است. معمولاً جلد این کتاب را با طرح‌های اصیل ایرانی از جمله اسلیمی و بته‌جقه چاپ می‌کنند.

در مجموعه هشت کتاب، مجموعه اشعاری از جمله مرگ رنگ، زندگی خواب‌ها، ما هیچ ما نگاه، آوار آفتاب، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر و حجم سبز جمع‌آوری شده است.

  1. کتاب های نفیس مذهبی

صرف‌نظر از کتاب‌های شعر، کتب مذهبی نیز جایگاه ویژه‌ای در کتابخانه ایرانیان دارند و به همین دلیل در قالب کتب نفیس چاپ شده‌اند. برای تمام کسانی که به مطالعات دینی علاقه‌مند هستند، می‌توان کتب مذهبی نفیس را به عنوان هدیه پیشنهاد کرد. در ادامه به برخی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نفیس مذهبی اشاره کرده‌ایم:

  1. کتاب نفیس نهج البلاغه

کتاب نهج البلاغه نفیس

می‌گویند که اگر قرآن را خوانده‌ای و هنوز هم تشنه آموختن هستی، باید کتاب نهج البلاغه را بخوانی!

این گفته بیراه نیست؛ چرا که برخی از جذاب‌ترین حکایت‌ها و آموزه‌های حضرت علی (ع) در این کتاب جمع‌آوری شده است. در قرن چهارم هجری قمری، شخصی به نام سید رضی مجموعه‌ای تحت عنوان نهج‌البلاغه گردآوری کرد و در آن، گزیده‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان کوتاه منسوب به حضرت علی(ع) را منتشر ساخت. کتاب مزبور به یکی از مهمترین کتاب‌های شیعه بعد از قرآن مجید تبدیل شده است و اهمیت زیادی در درک شخصیت والای حضرت علی (ع) دارد. به همین دلیل است که بارها در قالب نفیس به چاپ رسیده و جایگاه خاص و محترمی در کتابخانه ایرانیان پیدا کرده است.

برخی از کتاب‌های نهج‌البلاغه با جعبه‌های نفیس چوبی به فروش می‌رسند و گزینه‌ای ایده‌آل برای هدیه دادن به والدین، دوستان و …به حساب می‌آیند.

  1. کتاب نفیس مفاتیح الجنان

کتاب نفیس مفاتیح الجنان

روح تشیع با ادعیه و مناجات با خداوندگار گره خورده است. شاید به همین دلیل باشد که برخی از زیباترین و شاعرانه‌ترین دعاهای مذهبی در این مذهب جمع‌آوری شده است. یکی از مهمترین کتب مذهبی مذهب تشیع، مفاتیح الجنان است که شامل صدها دعا، مناجات و زیارت‌نامه است که به همّت عباس قمی گردآوری و به حضرت فاطمه زهرا(ص) تقدیم شده است.

در این کتاب، برای روزهای مختلف سال، اعمال مذهبی خاصی در نظر گرفته شده است. منبع اصلی این کتاب، آموزه‌های امامان شیعه و پیامبر اکرم است؛ به همین دلیل خیلی زود در میان شیعیان رواج پیدا کرده و امروزه، یک نسخه از این کتاب در تمام خانه‌ها، مدارس و مساجد یافت می‌شود. حتی ترجمه فارسی این کتاب نیز بعدها منتشر شد و در دسترس عموم قرار گرفت.

مفاتیح الجنان نفیس را در قطع‌های مختلف می‌توان تهیه کرد اما قطع وزیری آن با جلد چرمی و جعبه چوبی، محبوبیت خاصی در میان مخاطبان دارد.

  1. کتاب آسمانی قرآن

 قرآن نفیس   

کمتر زوجی را پیدا می‌کنید که به هنگام ازدواج خود، یک کتاب آسمانی قرآن هدیه نگرفته باشند که به اصطلاح قرآن عروس نامیده می شود. در واقع، اهمیت این کتاب بزرگ و مقدس در میان ما ایرانیان به قدری بالاست که زندگی مشترک خود را با تبرک و توسل به آن، آغاز می‌کنیم.

یکی از چاپ‌های محبوب قرآن، چاپ نفیس است که به خوبی ارزش‌های معنایی و محتوایی این کتاب را منعکس می‌کند و آن را به گزینه‌ای مناسب برای هدیه دادن، مبدل می‌سازد.

معمولاً برای چاپ نفیس قرآن از کاغذ گلاسه عطری استفاده می‌شود. همچنین این کتاب با جعبه چوبی مخصوص عرضه می‌شود تا علاوه بر نگهداری از آن، جلوی نفوذ آلودگی‌های محیط به این کتاب را بگیرند. جلد آن نیز از جنس چرم است و گاهی در مدل طلاکوب به چاپ می‌رسد.

شما می‌توانید بهترین کتاب‌های نفیس قرآن را از سایت پیام عدالت سفارش دهید.

پرتیراژترین کتاب‌های تاریخ

اگر هنوز هم تصمیم نگرفته‌اید که کدام کتاب برای هدیه دادن مناسب است، شاید بد نباشد که سری به پرتیراژترین کتاب‌های تاریخ بزنید. در ادامه به کتاب‌هایی اشاره کرده‌ایم که بیش از هر کتاب دیگری در تاریخ، تجدیدچاپ شده‌اند:

کتاب مقدس انجیل

با‌توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت جهان را مسیحیان تشکیل می‌دهند، انجیل بارها و بارها تجدیدچاپ شده است و به عنوان پرفروش‌ترین کتاب تاریخ شناخته می‌شود. از سال 1815 که صنعت چاپ، شکل رسمی و تجاری به خود گرفت تا به امروز، بیش از 2 میلیارد و 500 هزار نسخه از این کتاب چاپ شده و به فروش رفته است.

نقل قول هایی از مائو

مائو رهبر کمونیست‌های چینی است و کتاب نقل‌قول‌های ایشان برای اولین بار در سال 1964 به چاپ رسید و تا به امروز، 800 میلیون نسخه از آن فروخته شده است. نقل‌قول‌هایی از مائو، مهمترین کتاب مرجع مکتب کمونیسم است.

قرآن کریم

نسخه عربی این کتاب بیش از 400 میلیون بار چاپ شده و رتبه سوم از پرتیراژترین کتاب‌های تاریخ را به خود اختصاص داده است.

داستان دو شهر

چارلز دیکنز را تمام علاقه‌مندان به ادبیات کلاسیک می‌شناسید. کتاب داستان دو شهر به قلم این نویسنده، رتبه چهارم پرتیراژترین کتاب‌های تاریخ را به خود اختصاص داده و از سال 1859 تا به امروز، بیش از 200 میلیون جلد فروخته است.

شازده کوچولو

تقریباً هیچ کودکی در دنیا وجود ندارد که کتاب معروف شازده کوچولو را نخوانده یا حداقل نام این کتاب بزرگ، به گوشش نخورده باشد. این کتاب از آنتوان دو سنت اگزوپری فرانسوی، بیش از 100 میلیون نسخه فروخته است.

کتاب مورمون، ارباب حلقه‌ها و هابیت

در باشگاه 150 میلیون نسخه‌ای‌ها، جایگاه کتاب مورمون به قلم جوزف اسمیت محفوظ است. بعد از آن، کتاب بزرگ جی.آر.آر تالکین، یعنی ارباب حلقه‌ها قرار دارد که بیش از 150 میلیون بار به چاپ رسیده است. کتاب دیگری از این نویسنده بزرگ انگلیسی، یعنی هابیت نیز موفق به فروش 100 میلیون نسخه شده است.

بهترین کتاب ها برای هدیه دادن

کتاب داستان های هزار و یک شب

وقتی که می‌خواهید به دوست خود کتاب هدیه بدهید، قبل از هرچیزی باید شخصیت و علایق او را در نظر بگیرید اما برخی از کتاب‌ها، فارغ از سلیقه خواننده، باید مطالعه شوند و گزینه‌ای عالی برای هدیه دادن محسوب می‌شوند. کتاب‌هایی مثل:

  • 1984 اثر جورج اورول
  • مستطاب آشپزی اثر نجف دریابندری
  • گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتزجرالد
  • بلندی های بادگیر اثر امیلی برونته
  • سمفونی مردگان اثر عباس معروفی
  • عادت های اتمی اثر جیمز کلیر
  • داستان های هزار و یک شب

شما می‌توانید این فهرست را بررسی کرده و از میان آن‌ها، یک عنوان را برای هدیه دادن به دوست خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

یک کتاب نفیس برای هدیه دادن گزینه‌ای مناسب است. امکان ندارد که چنین کتابی در میان خیل کتاب‌های کتابخانه گم شود یا به چشم نیاید. کتاب نفیس، فارغ از محتوای آن، یک اثر هنری است که تکنیک‌های مختلفی برای چاپ آن به کار برده شده است. کتاب‌های نفیس همیشه مانند پادشاه کتابخانه هستند و نگاه مخاطب را می‌دزدند. با‌توجه به تمام این نکات، شاید بد نباشد که همین امروز اقدام کرده و یک کتاب نفیس برای هدیه دادن انتخاب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.